Best of Beijing - Reisverslag uit Shanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu Best of Beijing - Reisverslag uit Shanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu

Best of Beijing

Blijf op de hoogte en volg Michiel

06 Oktober 2012 | China, Shanghai

Na een prachtige week Beijing zit het er bijna op. Morgen moet ik weer met mijn baggage naar de sneltrein om dan weer 5 uurtjes te reizen naar mijn hometown Shanghai, wat ik zeker niet erg vind. De vakantie was prachtig, maar na een week wil je toch weer met de vrienden wat doen. Ook zijn de Shanghainezen veel vriendelijker en meer behulpzaam dan de Beijingnezen. Daarbij is het lastig tot zelfs bijna onmogelijk om een Engels sprekende Chinees te vinden. Hoewel Beijing historisch gezien Shanghai verre mate overtreft, is Shanghai toch mooier en schoner om in te leven. Met name taxi's zijn erg onvriendelijk en betoepen je waar het maar kan. Daarbij is het een nationale vakantieweek dus moet je er niet raar van opkijken als je beknelt bent tussen Chineesjes. De drukte is een beetje te vergelijken met koninginnendag, maar dan is het hier overal en een hele week. Gelukkig heb ik ook de meest drukke toeristenattractie mee mogen maken, nergens anders vind je zoveel toeristen, namelijk de metro. Ik heb zelfs op film staan hoe ik samen met nog drie andere Chinezen als laatst passende, de metro in geduwd wordt door een medewerker.

Dag1
Op dag 1 stond The Forbidden City , het Jingshan park en Het Tian' anmen square op de planning. De forbidden city is inmens net als de toeristen massa die dag. Het is ook echt de topattractie in de stad zelf. Het is toch wel grappig hoe wij altijd praten over chinese toeristen, in grote groepen met van die belachelijke hoedjes die dan ook nog is overal foto's van maken. Nou die Chinese toeristen had je hier ook, alleen waren het geen Chinezen maar Westerse die er met name zo bijliepen. Bij de uitgang van The Forbidden city stond een kerel in een wit gewaad om te protesteren tegen iets van de forbidden city. er stond veel politie omheen om iedereen die er een foto van wilde maken, probeerde tegen te houden. Toen ik foto wilde maken zei de agent dat het niet mocht, ik vroeg vervolgens waarom hij daar stond met het antwoord van de politie dat het niet mijn business was. Dat vond ik nogal nonsens en ben daarom extra dichtbij gaan staan om foto's te maken en er zelfs even langs gaan staan. Een agent wilde mij een beetje wegduwen, wat ik niet toeliet want het is een public place waar hij mag staan dus ook ik. Het is misschien een wat overdreven actie, maar ik vond het gewoon erg leuk om even te laten zien aan de agent wie er nu recht op wat heeft. Ik deed niets illegaals want had nog even van te voren nagevraagd aan mijn buddy. Vervolgens ben ik doorgelopen naar het park/heuvel waar je nog eens een prachtig uitzicht over de Forbidden city krijgt. Het Tian' anmen square viel beetje tegen want ik heb onze goede vriend Mao helaas niet hoogstpersoonlijk kunnen ontmoeten aangezien zijn slaapkamer al erg vroeg gesloten was.

dag 2
dag 2 bestond uit de Lama tempel, de confusius tempel en nogal wat winkels en gezeik. In de ochtend ben ik naar de lama tempel geweest wat tevens erg mooi is. De naam lama tempel heeft niets met een lama te maken, waarom het zo heet weet ik ook niet. Grappig feitje: In China worden lama's niet lama's genoemd maar het Chinese woord voor motherfucker. De echte naam is dus motherfucker. De confusius tempel was wat saai aangezien het meer een oude universiteit was met veel oude geschriften wat ik dus totaal niet kon lezen. Omdat ik wist dat ik de volgende dag naar de chinese muur zou gaan, moest ik nog even hiking schoentjes vinden (dat tot op de dag van vandaag nog niet gelukt is, aangezien alle merken hier in China maar tot en met 45 gaan en ze echt nergens kunt krijgen zelfs niet via internet) De gehele middag ben ik dus afgereisd naar winkelcentra om ze te vinden.

dag3
deze dag was de mooiste dag in Beijing en tot nu toe ook van mijn carriere hier in China. Ik ben namelijk naar de Chinese muur gegaan, de Jinshanling regio. De Chinese muur is erg lang en vanuit Beijing kun je eigenlijk naar 5 verschillende regios gaan. De Jinshanling is de minst toeristische omdat dit gedeelte maar een heel klein beetje gerenoveerd is. Op deze locatie zie je de muur zoals het echt is, dus is het soms oppassen geblazen en moet je ook een beetje hiken. Dit is tevens, op de Jiankou locatie na, de regio met het mooiste uitzicht. Op foto's ziet het er altijd wel mooi en indrukwekkend uit maar in werkelijkheid zie je dus ook echt hoe groot het is. Op foto's is het hoogteverschil vaak verkleind, maar er waren toch wel een aantal steilen stukken waar je soms in een lengte van 5 meter zo'n 8 tot 10 meter omhoog ging. Het was ook prachtig weer zo'n 30 graden zelfs op die hoogte. 30 graden kun je vergelijken met de 15 graden Nederlandse temperatuur maar dan 15 graden warmer. De foto's vertellen de rest wel. Waarschijnlijk ga ik in het voorjaar met Lingyang (buddy) Opnieuw naar de Chinese muur maar dan gaan we naar Jiankou. Dit is het mooiste stukje van de Chinese muur, maar het is gesloten. Hier is namelijk niets gerenoveerd en ga je ook echt hiken tot klimmen met risico's. er zijn maar een select aantal tourgidsen die hier naartoe gaan, maar deze locatie trekt de meeste fotografen en schilders. In de avond ben ik nog naar het olypisch park geweest, wat er wel mooi uitzag maar zoveel toeristen dat ik snel genoeg weer in mijn hotel was.

Dag 4
Deze dag bestond uit The summer palace en The fragrant hills. De zomer paleis is ook weer een mooi tempel gebiedje dat op een heuvel aan een meer ligt. Het uitzicht is mooi maar zoveel toeristen zorgen ervoor dat je niet alles bezoekt omdat het gewoonweg te lang duurt of dat je toch geen mooie foto's kunt maken. the fragrant hills keek ik wel erg naar uit aangezien dit ook weer veel klimmen en klouteren is. Deze heuvel staat bekend om de bomen met de fel rode bladeren exact rond deze tijd (autumn/herfst). exact wil het dit jaar helaas niet zijn, want ik heb geen een rood blad gezien. De hele berg beklimming en afdaling samen koste mij zo'n 4 uur. 1 uur voor het klimmen en letterlijk 3 uur voor het wachten in de rij voor de kabelbaan. Hoewel 1 uur voor deze beklimming toch wel een mooie prestatie is dus complimentjes gepast zijn, moet ik toch toegeven dat anderen het meer verdienen. je staat hier echt versteld hoeveel ouderen van rond de 60-80 jaar dit soort activiteiten gewoon doen. Hoewel het bij ons vanaf 50 jaar lichtelijk begint te dementeren en vele klachten ontstaan, huppelen ze hier nog vrolijk rond. Ze doen het dan wel niet in een uur maar ze klimmen wel volledig tot aan de top.

dag 5
Gisteren ben ik naar de Temple of Heaven, de antiek markt en naar het CCTV hoofdgebouw geweest. De temple of heaven is een mooie tempel met een groot park eromheen waar vele oudjes samen komen om te dansen/bewegen en om spelletjes te doen. Dit maakt het erg sfeervol hoewel de spanningen soms aardig hoog oplopen. Deze tempel is trouwens gebouwd via de traditionele chinese houten bouwconstructie en is daarom ook echt een Chinees masterpiece. Ik hoopte eigenlijk nog wel iets leuks te kunnen kopen op de antiek markt, maar helaas kon dat niet. Het is namelijk lastig om hier het verschil uit te leggen tussen de fake markt en de antiekmarkt. Voor zover ik weet is een gloednieuwe neppe Gucci tas niet echt antiek, toch? Hoewel de meeste Chinezen een hekel hebben aan CCTV (Chinese publieke zender met vaak onjuist nieuws, veel pro-Chinees) en daarom ook vele niet naar het gebouw gaan, vond ik het des te leuker om een kijkje te nemen. Het is een mooi gebouw dat een enorme uitdaging is geweest om te bouwen. Het is een zeer complex architectureel gebouw, toevallig ontworpen door een Nederlandse en Duitse architect.

Dag 6
Vandaag is mijn laatste dag hier in Beijing want morgen vertrekt mijn trein om 10:10 uur. Aangezien ik graag nog naar een grot wilde of een mooi natuurpark, had ik deze dag speciaal daarrvoor ingepland. maarja de meesten parken liggen minstens 70 kilometer van Beijing en tourgroepen heb ik niet kunnen vinden. Dus vandaag heb ik maar wat rondgelopen en heb ik een erg lange tekst geschreven. Vanavond ga ik nog even een kijkje nemen in een barstraat en dat is het dan voor de vakantie. In mijn hotel is internet enorm traag dus ik kan niet beloven dat de foto's er vandaag op komen. Lukt het niet dan zijn ze te zien op zondag of desnoods maandag.

  • 07 Oktober 2012 - 13:12

    Ria:

    Ha Michiel
    Wat een belevenissen.....vorral dat geprop in die metro vond ik hilarisch! En nog wel door een medewerker! Echt lachen!
    Maar jij zult je wel als een ahring in een tonnetje gevoeld hebben!?
    Die Chinese Muur schijnt écht iets fantastisch te zijn. Dat heb ik van meerdere mensen gehoord die daar geweest waren.
    Al die informatie waarover je schrijft, hoe weet jij dat?
    Heb je dat van je buddy of heb je je zo goed voorbereid op de reis.?
    In ieder geval leer ik er ook weer van. Als jij straks weer thuis bent en ik heb ál jouw reisverslagen aandachtig gelezen ben ik een groot China-kenner!!
    Dank je wel, Michiel!
    Ria


  • 07 Oktober 2012 - 13:59

    Michiel Vullings:

    De informatie die ik schrijf is misschien niet heel erg handig om dingen over de locaties zelf te weten te komen. Ik kanwel een uitloeg gaan geven over de tempels en alles maarja die informatie kun je ook vinden op internet. daarom beschrijf ik liever de dingen die gebeuren die voor ons standaard of juist vreemd zijn. Dit maakt het verhaal ook leuker om te lezen, hoop ik.

  • 08 Oktober 2012 - 11:13

    Mia Keijsers:

    Ha die lieve Michiel wat een belevenissen maak jij mee ,ik geniet zo van jou verhaaltjes dat ik ze soms wel 3 of 4 keer lees geweldig. En je doet vanalles en dan die moeilijke taal knap . maar wie komt bij mij nu de bladeren opruimen nu jij weg bent ?.Ja Michiel je bent al dik 2 maanden weg ,wat gaat de tijd toch snel he ? voor jou ook denk ik als je zo druk bezig bent .
    Nou Michiel heel veel groetjes en veel succes en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal .oma.

  • 15 Oktober 2012 - 07:03

    Tanta Nel Uit Arcen:

    Wat weer avonturen met jou. Je kunt straks makkelijk een boek schrijven over je belevenissen.
    Met wat voor een gemak lijkt het hoe jij je beweegt in dat land en ook van alles onderneemt terwijl je net daar bent en ook met je studie bezig bent.
    Heel knap....
    Hier is de herfst aan het komen. De bladeren kleuren prachtig en deze oude, en volgens al dementerende, tante gaat haar stramme spieren straks weer oefenen door een potje buiten te gaan tennissen.
    We klimmen dan niet op chinese muren en bergen en zo maar actief zijn we nog wel. dat moest er even uit.Vol spanning zie ik weer nieuwe verhalen tegemoet. Groetjes, neef.

  • 15 Oktober 2012 - 07:03

    Tanta Nel Uit Arcen:

    Wat weer avonturen met jou. Je kunt straks makkelijk een boek schrijven over je belevenissen.
    Met wat voor een gemak lijkt het hoe jij je beweegt in dat land en ook van alles onderneemt terwijl je net daar bent en ook met je studie bezig bent.
    Heel knap....
    Hier is de herfst aan het komen. De bladeren kleuren prachtig en deze oude, en volgens al dementerende, tante gaat haar stramme spieren straks weer oefenen door een potje buiten te gaan tennissen.
    We klimmen dan niet op chinese muren en bergen en zo maar actief zijn we nog wel. dat moest er even uit.Vol spanning zie ik weer nieuwe verhalen tegemoet. Groetjes, neef.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Michiel

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1402
Totaal aantal bezoekers 46914

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 23 Juli 2013

Studeren in China

Landen bezocht: