Het normale leven - Reisverslag uit Sjanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu Het normale leven - Reisverslag uit Sjanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu

Het normale leven

Blijf op de hoogte en volg Michiel

06 Oktober 2014 | China, Sjanghai

Het is alweer VEEL te lang geleden dat ik iets op de blog plaatste, hiervoor mijn excuses. Ik heb wel al verschillende keren een verhaaltje getypt maar telkens als ik het wilde uploaden verdween het, want zonder VPN werkt deze website hier niet fatsoenlijk.

Na een leuke vakantie maar ook zeer uitputtende is nu alles fijn gesettled. Met wat kleine cultuur probleempjes tijdens de vakantie ben ik blij om weer te leven in het ‘normale’ Shanghai.

Morgen is alweer mijn laatste dag van de ‘national holiday’ (week vakantie) die we gaan doorbrengen met Pip zijn zus. De vakantie begon zoals gewoonlijk hier erg klote. Want als je in China vakantie zegt dan zeg je ook, les volgen in het weekend voor de vakantie. Oftewel ik had gewoon school op zondag. Tijdens de vakantie zijn Pip en ik de eerste drie dagen wat rondgetrokken door Shanghai en hebben we op elke locatie weer een winkelcentrum bezocht. Ik geloof dat Amsterdam misschien net aan vijf winkelcentrums heeft, nou ik heb hier letterlijk 5 winkelcentra’s op een rij gezien, met de zesde in de maak. Ook drinken we graag een kopje koffie bij starbucks, die gelukkig ook op elke hoek te vinden is. 384 Starbucks’s in Shanghai om precise te zijn.

Soms vraag ik me wel eens af, hoe kunnen al deze winkels draaien als er zoveel concurrentie is en op zoveel locaties. Nou, dat antwoord kreeg ik vrij snel toen ik de immense mensenmassa zag tijdens deze vakantie. Metrostations die gesloten zijn omdat ze de mensenmassa niet aankunnen. Nou als de Chinese metro de drukte niet aankan dan kan het nergens in de wereld. Zelfs een groot gedeelte van het centrum hadden ze autovrij gemaakt omdat simpelweg de stoep niet breed genoeg is voor de miljoenen toeristen. Daarom hebben wij besloten om naar plaatsen te gaan waar geen toeristen komen en waar stiekem toch ook mooie verborgen schatten liggen. Verder hebben we ook nog gebowld met Niels (de Nederlander die ik vorige keer leerde kennen en nu een geode vriend is) en de Chineesjes. Erg grappig om hen uit te leggen hoe het bowlen moet en daarna kunnen genieten van waardeloze prestaties. Eindelijk was ik de beste bowler van de groep.

Normaal ben ik wel iemand van het rondreizen tijdens de vakantie, maar afgelopen vakantie was toch wat duur uitgevallen en ik merk dat er heel veel veranderd is in China in het jaar dat ik weg was. Het smerige China is vele male minder en ik sta soms versteld hoe modern het hier is. Deze verandering komt helaas samen met een prijskaartje en het leven is gelijkwaardig aan de kosten in Nederland en soms zelfs duurder. Uiteten blijft goedkoper, maar thuis leven is net zo duur. Voedsel kwaliteit is veel hoger nu en er wordt veel strenger gecontroleerd. Nu leven we dus weer volgens het studenten budget en koken we vaak zelf. Ik begin nu langzaam al ‘lekker’ eten te koken. Hier kopen en koken we alles vers, maar nu zie ik ook hoe lui wij eigenlijk zijn in Nederland. Koken volgens grammen en deciliters doen ze hier niet, ze doen alles op gevoel. Bepaalde ingredienten die je pas later toevoegd omdat deze smaken sterker zijn dan de andere smaken enz. Enz. Terwijl wij de helft van pakjes gebruiken, nog even lezen welke ‘voorgesneden’ ingredienten we moeten kopen, en koken noemen we ‘alles mixen in de pan en Bakken’.

Om dit allemaal te kunnen bekostigen probeer ik werk te vinden. Helaas is dat haast onmogelijk omdat ik met een studentenvisum niet zomaar mag werken hier. Gelukkig heb ik via Pip zijn stage wel een sort van baantje, maar dit wordt niet betaald. Ik ben een ambassadeur voor EF (English First) en probeer nieuwe studenten te werfen. Hoewel het niet wordt betaald zal ik er veel van leren en kan ik een officieel stage certificaat krijgen.

Tenslotte wil ik nog mededelen dat het weer zover is, want ja ik ga weer proberen de nieuwjaarsduik te organiseren. Hopelijk dat er dit maal wel medewerking is van de overheids instanties, maar ik geef niet op.

Foto’s van de rondreis vakantie en van de laatste tijd probeer ik te uploaden, maar het is niet zeker of het lukt, houd de komende dagen de blog een beetje in de gaten.



  • 06 Oktober 2014 - 16:34

    Fets:

    Michielie ouwe pik!

    Good um te huure daat alles good is dao!

    Steur meej anders is un kier un Chinees receptje want ik ben momenteel ok in de 'cooking vibe' (en ik kaok neet oet pakjes!).

    Jow laterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

  • 06 Oktober 2014 - 18:12

    Sven:

    Sjiek um te laeze Michiel! Fijn daat 't good mit ow giet!


  • 06 Oktober 2014 - 20:33

    De Brugjes:

    Heyyyy Michiel,
    Fijn om weer wat van je te horen en dat jullie al heel aardig gesetteld zijn. Tja, nu op naar t gewone leventje; school en werken...hi.hi.hi.
    Hier is ook alles okee en we zijn net terug van vakantie in Oostenrijk. We hebben een Leuke vakantie gehad, maar helaas met een gebroken kuitbeen terug gekomen en nu zes weken gips. bale, maar ook dat gaat weer over.
    Nou, ik ben benieuwd of t lukt om de nieuwjaarsduik te organiseren. Succes.
    Lieve groeten de brugjes

  • 07 Oktober 2014 - 09:49

    Maud :

    Ha Michiel,

    Leuk om weer eens wat van je te horen!! Je hebt weer van alles gedaan en meegemaakt. Lekker genieten, maar ook hard werken, tja dat hoort er bij he..
    Appartement ziet er leuk uit op de foto's!!

    Nou, geniet en hou ons op de hoogte!!

    Gr. Maud

  • 07 Oktober 2014 - 17:05

    Mia Keijsers:

    Wat vind ik dat fijn om weer iets te lezen waar jullie zoal mee bezig zijn Michiel .Mooie foto's heb ik gezien ,ook jullie appertament ziet er echt gezellig uit .Na vakantie komt toch weer het gewone leven zoals studeren en werken en ook genieten van iederedag en dat doe je ook Michiel zover ik je ken .Veel groetjes ook aan PiP van oma

  • 07 Oktober 2014 - 17:05

    Mia Keijsers:

    Wat vind ik dat fijn om weer iets te lezen waar jullie zoal mee bezig zijn Michiel .Mooie foto's heb ik gezien ,ook jullie appertament ziet er echt gezellig uit .Na vakantie komt toch weer het gewone leven zoals studeren en werken en ook genieten van iederedag en dat doe je ook Michiel zover ik je ken .Veel groetjes ook aan PiP van oma

  • 12 Oktober 2014 - 09:20

    Tante Nel Uit Arcen:

    Fijn om weer wat van je te lezen Michiel en ook goed om te merken dat je je daar thuis voelt in China.
    En ook beelden, veel eten, ziet er goed uit.
    Waarom heeft Pip, als enige, een mondkapje voor eigenlijk.
    Hopelijk vind je snel een baantje . O ja feliciteer Pip nog van mij.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Michiel

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 46928

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 23 Juli 2013

Studeren in China

Landen bezocht: