Busy week - Reisverslag uit Shanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu Busy week - Reisverslag uit Shanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu

Busy week

Blijf op de hoogte en volg Michiel

30 September 2012 | China, Shanghai

Deze week was een erg drukke week, niet alleen met school maar ook het het sociale gedeelte. De week begon met slang eten. In de restaurant kon je verschillende soorten slang kiezen die op het menu stonden. Wij als buitenlanders (en twee buddies) konden natuurlijk niets lezen wat op het menu stond en wilden daarom persee de slang zien voordat we het gingen eten. Na 10 minuten worstelen met de slangen komt de kok het restaurant met twee levende slangen in de hand. We hadden een blauw/zwarte slang gekozen die je inderdaard een halfuurtje later ook echt in die kleur op je bord ziet liggen. Hoewel we dit met hotpot hebben gegeten (dus koken in water) had het niet heel veel smaak, maar dat is met alles eigenlijk. Toch was het vlees erg lekker en heeft iedereen van deze super leuke avond genoten.

Deze week ben ik ook echt veel meer naar mijn buddy toegetrokken (of andersom) en zijn we inmiddels al echt goede vrienden. Hij is niet een typische traditionele Chinees en gaat dus ook graag met ons naar de bar en drinkt ook graag een pilsje. Verder hebben we exact dezelfde humor. Humor die je eigenlijk bij de meeste chinezen niet zo zou gebruiken aangezien ze dat niet gewend zijn. Naast humor hebben we ook serieuze diepgaande gesprekken over china, waardoor dus toch ook echt blijkt hoe verschillend het hier is en hoe slecht de omstandigheden kunnen zijn. In een vorig verslag zat ik met de vraag waarom toch iedereen slaapt hier. De reden is niet het voedsel, het vele werken of de slechte luchtkwaliteit. De echte reden is STRESS! Hij vertelde me dat de druk om te presteren erg hoog is en dat dit erg veel energie vraagt. Ouders spelen een zeer belangrijke rol daarin. Het uiteindelijke doel van een Chinees is om rijker te zijn dan anderen, bijna het hele leven draait om geld enmacht. Dit is wat mijn buddy mij vertelde en dat hij soms ook erg gestressed is door druk van zijn ouders.

Verder zijn we vrijdag avond naar de voetbalwedstrijd van Shenhua geweest waar de ozo machtige Drogba in speelt. Ik snap serieus niet waarom iedereen die Drogba zo fantastisch vindt, want die kerel heeft geen zak uitgevoerd in de wedstrijd en liet ieder ander het werk doen. Al was het wel sympathiek dat hij zo af en toe nog eens een vrijetrap neemde, die uiteraard weer ergens mooi op de tribune belandde. We hebben ons ook serieus kapot gelachen om het niveau en de fouten van de spelers, nagaande dat dit een van de beste teams is. Een wedstrijd Willem2-Rodajc is og van hoger niveau, zelfs Ajax speelt nog beter. Ook had ik het idee dat niet alle Chinezen de wedstrijd helemaal volgde, aangezien ze foto's van ons maakte tijdens de wedstrijd. Op een gegeven moment begonnen wij voor de lol te brullen, nou de hele tribune aan onze kant deed ineens mee.

Verder vertrek ik vandaag naar Beijing. ik verblijf van deze zondag tot en met volgende week zondag, dat word dus een mooi reisje. Op de foto kun je mijn schema zien die ik ongeveer aan ga houden, met enige verschuivingen in de dagen. Ook dit heeft mijn buddy samen met mij samengesteld en heeft hij alles voor mij geboekt.

Ook wil ik nog even kwijt dat ik zeer veel heb aan de cadeaus die ik heb gekregen van jullie. Bijvoorbeeld draag ik de boedha armband elke week, gebruik ik de chopsticks die ik heb gekregen, heb al klompjes weggegeven en gebruik ik de notitieboeken en natuurlijk ook andere dingen die ik niet heb opgenoemd. Volgende week komt er hopelijk een mooi verslagje met vele foto's van Beijing.

  • 30 September 2012 - 09:26

    Ria:

    Hallo MIchiel
    Ik ga vandaag naar Floriade....dit is een soort wereldtentoonstellinkje, je weet wel, ligt bij Grubbenvorst in de buurt van Horst!
    Jij als wereldburger bent ons kleine landje waarschijnlijk al bijna vergeten.
    Een weekje Beijng, toemaar!!
    En wat fijn dat jij niet zulke ouders hebt zodat je moet slapen in de bus of tijdens het lopen!!
    Wat een land, facinerend maar ook beangstigend!
    Tot de volgende keer, Michiel. Op een paar taalfoutjes na , was dit weer een bijzonder interessant en boeiend verhaal.
    Liefs van Ria

  • 30 September 2012 - 10:53

    Michiel:

    Die spelfouten komt met name omdat ik pas om 6 uur smorgens ging slapen en om 9 uur er al weer uit moest, haha. Normaal lees ik het een tweede keer na maar ik had daar geen tijd meer voor!

  • 30 September 2012 - 11:20

    Petra Arts:

    Hoi Michiel,

    Wat een mooie verhalen schrijf je. Fijn voor je dat je het zo goed kunt vinden met je buddy, daardoor zal hij ook veel moeite doen om je zoveel mogelijke kanten van china te laten zien.
    Tot nu toe heb je al veel leuke dingen meegemaakt.
    Maar dat je echt slang hebt gegeten, knap hoor. De dag erna zeker diaree gehad, ofschoon je alweer lachend op de tribune van een voetbalwedstrijd hebt gezeten.
    Wat voor weer is het daar nu, zeker warmer dan hier in ons kikkerlandje. Volgende week veel plezier in beijing, zie alweer uit naar jou volgende leuke reisverslagen en foto's.

    Groetjes,

    Petra Arts

  • 30 September 2012 - 21:38

    Tante Nel Uit Arcen:

    ha neefje,

    Wat weer geweldige verhalen en let a.u.b. niet op de mogelijke foutjes. Niets van aantrekken anders word je weer zo perfect, niet nodig, vooral geen druk van de oudere generatie want daar ga je maar van slapen en daar word je moe van, zoals die Chinezen.
    Probeer relaxed te blijven, kerel.
    Wat leuk dat je mijn boedha-armband veel om hebt. Zie je die daar trouwens veel?
    He, Michiel ga door met schrijven over slangen enzo, alles wat je meemaakt. Is leuk om te lezen.
    Heel veel groeten uit Arcen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Michiel

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 800
Totaal aantal bezoekers 46935

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 23 Juli 2013

Studeren in China

Landen bezocht: