Buddy for study - Reisverslag uit Shanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu Buddy for study - Reisverslag uit Shanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu

Buddy for study

Blijf op de hoogte en volg Michiel

22 September 2012 | China, Shanghai

Deze week was weer eens een leerzame week. Niet zozeer dankzij school maar dankzij de vele plaatsen die ik heb bezocht. Ik ben onderandere in het Urban museum geweest, Peoples square, de Yuyuan garden en het stadje Xitang.

Het urban museum was best wel indrukwekkend terwijl ik er weinig van verwacht had. Het gaat over de geschiedenis en tevens ook over de toekomst van Shanghai. Er is een groot op schaal gebouwde stad, dat weergeeft hoe Shanghai er in 2020 uit zal zien. Alsof je je al niet klein genoeg voelt, gaan ze toch weer een aantal torentjes uit de grond stampen. Het museum ligt op peoples square, dus daar zijn we ook even doorheen gelopen. Op Peoples square gebeuren vreemde dingen. Namelijk in het weekend zit het vol met ouders. Deze ouders hebben allen een stand of plekje waar ze een bordje hangen met de gegevens van hun zoon of dochter. Andere ouders lopen voorbij deze stands en gaan zo op zoek naar een man of vrouw voor hun dochter of zoon. Uiteindelijk als de ouders beide de gegevens goedkeuren, gaan ze een afspraak maken voor wanneer hun zoon en dochter een date hebben.

De Yuyuan garden is toch wel het mooiste wat ik tot dusverre heb gezien in Shanghai. De Yuyuan garden zijn een aantal straten met oude gebouwen die verpest zijn door souvenirswinkeltjes, altans dat denkt 70% van de toeristen. Als je namelijk wat veder doorkijkt kom je uiteindelijk bij de echte Garden uit. Aangezien de meeste toeristen met een teleurgesteld gezicht de Yuyuan garden verlaten, kon mijn geluk niet meer op toen ik de prachtige tuin zag waar je ook nog eens geen last had van al die (ramp)toeritische chineesjes. De Yuyuan garden is dus een gigantische tuin met tempelachtige gebouwtjes en veel rotsen en vijvertjes.

Gisteren en vandaag ben ik met mijn buddy en zijn vriendin naar het oude stadje Xitang geweest. Het is een beetje te vergelijken met Venetie, maar dan in typisch Chinese stijl. Xitang ligt ongeveer een anderhalf uurtje rijden met de bus. Dit hebben we ook gedaan, wat mij tevens ook het meest geschokt heeft. We wachtten op onze bus in een groot busstation. Om ongewenste lekkages te voorkomen, besloot ik maar even om snel een plasje te doen. Nu vind ik zo'n gat in de grond al erg genoeg om te zien, zag ik hier toch echt iets nieuws. Er waren allemaal hokjes aan elkaar zoals je bij gewone wc's ook hebt. Er loopt een grote gleuf onder de hokjes door waar iedereen zijn/haar behoefte in doet. Nu stroomt er geen water door dus blijft alles lekker open en bloot liggen, zodat na een lange dag er een toren van uitscheiding ligt. Maar het ergste was om te zien dat alle hokjes geen deruen hebben. dus toen ik klaar was met 'pipi machen' en mijn handen ging wassen zag je overal mensen schijten. Dus even samengevat: staand boven een smerige gleuf met open hokjes!
Om weer even verder te gaan met Xitang. Mijn buddy had een hotel geboekt voor mij. In zo'n oud stadje slaap je ook in een traditioneel ingerichte kamer (wat heel erg mooi en leuk is) met een traditioneel bed (wat dan weer net even iets minder leuk en zacht is). Tevens staat Xitang ook bekend om het feit dat Mission Impossible 3 daar voor een deel is opgenomen. Aangezien ik vrijdag avond iets verkeerds heb gegeten en me echt even ziek voelde, was vanmorgen naar de wc gaan ook mission impossible!

Dingen gaan doen/bezichtigen met je buddy is ook zeker een aanrader. Op die manier leer je het meeste van de cultuur en leer je ook veel sneller en beter chinees dan een gewone les. Hij is ook erg vriendelijk en gastvrij en ben dan ook al uitgenodigd om bij hem thuis meet te eten en om een kijkje te nemen in zijn vaders fabriek. Dit schijnt in China heel ongebruikelijk te zijn. Zelfs al ben je beste vrienden, Chinezen nodigen nooit iemand bij hen thuis uit. Nu is mijn buddy een gewone jongen, net als de meeste Chinezen. Vrouwen daarentegen hebben nogal wel eens vreemde gewoontes. Het is in China zeer populair um lenzen te dragen die je ogen heel groot en schattig doen lijken, zoals je vaak in chinese cartoons ziet, zo ook mijn buddy z'n vriendin. Daarnaast zie ik op school dames van 22 jaar rondlopen met een mickymouse of een hello kitty rugzak. Het verschil tussen 14 en 25 jaar is lastig te zien. Dus dit samen met de rugzak geeft je het idee dat je rondloopt op de middelbare tot misschien zelfs op een basisschool.

Voor morgen staat slang eten op de planning en de dinsdag hebben we met ons projectgroepje een interview met Marc van der Chijs, een co-founder van Tudou, een hoge pief dus.

  • 22 September 2012 - 19:27

    Tante Nel Uit Arcen:

    Michiel.......michiel.....wat maak je veel mee.
    wat mooi dat je in die geweldige tuin geweest bent. Volgens mij was er een maandje geleden in het van Bommel van Dam museum in Venlo een fototentoonstelling van die tuin. Geweldig mooi , wat ik me ervan herinner.
    En jij hebt dat in het echt gezien...super.
    Wat je allemaal beschrijft en de fotos erbij.....goed hoor.
    Ik lees je verhalen met plezier.
    groeten uit Arcen

  • 24 September 2012 - 05:09

    Ria:

    Hallo Michiel,
    Ik ben weer eens vroeg wakker en het eerste wat ik doe is natuurlijk kijken of |Michiel een verhaaltje heeft geschreven! (grapje natuurlijk)
    Ik kijk echter wel uit naar jouw geweldige belevenissen zo mooi verwoord en zonder taal - en spelfouten!
    Qua cultuur, lifestyle en Chinese attitude heb jij een extra studie op je genomen zonder dat je het zelf misschien weet.
    Wat jij beleefd en meemaakt, maar ook jouw achtergrondinfo en eigen visie maken deze stukjes uniek!
    Bewaar ze goed Michiel, wie weet komt het je nog van pas....ooit ergens!!
    Ik kijk weer uit naar het volgende verslag!
    Lieve groeten
    Ria

  • 24 September 2012 - 16:42

    Fets:

    Haha, poepchinezen :P

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Shanghai

Michiel

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 709
Totaal aantal bezoekers 46983

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 23 Juli 2013

Studeren in China

Landen bezocht: