De kleine cultuurshock - Reisverslag uit Sjanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu De kleine cultuurshock - Reisverslag uit Sjanghai, China van Michiel Vullings - WaarBenJij.nu

De kleine cultuurshock

Blijf op de hoogte en volg Michiel

01 Augustus 2014 | China, Sjanghai

Het is inmiddels alweer een aantal dagen geleden dat ik arriveerde in China. Eenmaal aangekomen op het vliegveld kon ik Pip weer in de armen sluiten. Met een erg dubbel gevoel liepen we door het vliegveld op weg naar ons hotel. De eerste dag weer in Shanghai voelt raar maar tevens ook comfortabel. Het was wel weer even wennen aan alle drukte, geuren, voedsel en hygiene, maar daar ben ik nu weer aardig aan gewend.

Mijn maag had nog even wat meer tijd nodig om te wennen en had nog niet zoveel zin in China geloof ik. Ik heb zelfs voor het eerst de ‘Gat in de grond’ wc gebruikt, wat nogal een hele prestatie voor mij is. Na een jaar in China geleefd te hebben en telkens dit te ontwijken heb ik me er toch aan moeten geloven en heb ik deze grootste angst overwonnen, die uiteindelijk ook nog erg blijkt mee te vallen. Achja wat moet dat moet zullen we maar zeggen.

De eerste vier dagen hebben we doorgebracht in Shanghai. De eerste nacht had ik een mooi vijf sterren hotel geboekt in het centrum omdat wij daar al vaker over gesproken hadden om eens een keertje daar naar binnen te gaan. Helaas waren de kamers op de hoge verdieping volgeboekt dus kregen we maar de Suite. Helaas was het maar voor een nachtje!

Inmiddels zijn we doorgereisd naar Wuhan, een stad in midden China ten hoogte van Shanghai. Ook deze stad telt ongeveer zo’n 10 miljoen mensen. Met temperaturen die varieren van 37-40 graden is het overdag niet heel aangenaam maar is het ’s avonds des te gezelliger om te genieten van de Skyline op de boulevard. De voornaamste reden dat we naar Wuhan zijn gegaan is omdat Pip zijn zus en zijn moeder daar nu tijdelijk verblijven. Inmiddels hebben we al wat tijd samen doorgebracht en voel ik me erg thuis bij zijn familie. Over een aantal dagen vertrek zijn moeder en zijn zus samen naar Guilin en zien we hun weer in Guilin.

De komende 3 dagen verblijven we nog in Wuhan en reizen dan met de nacht trein naar Beijing. Daar ongeveer 6 dagen doorbrengen en dan doorreizen naar Hohhot en misschien ook nog Datong. Na ongeveer 5 dagen vertrekken we naar Guilin en Yangshuo en blijven daar bijna twee weken. Als afsluiter gaan we met de zus mee naar Nanjing waar zij gaat studeren. 1 september zullen we weer arriveren in Shanghai om daar ons appartement te regelen en van start te gaan met school.

  • 02 Augustus 2014 - 06:41

    Tante Nel Uit Arcen:

    Hallo neefje,

    Al flink aan het reizen weer lees ik.
    Wat ik me afvraag? Spreken Pip's moeder en zuz ook engels?
    Jullie hebben de vakantie goed gepland. En dan studeren. is Pip ook nog met een studie bezig. Je ziet ....allerlei vragen. Je hoeft ook niet meteen antwoord te geven.
    Een hele fijn tijd samen gewenst voor dat het schooljaar weer begint.
    Ik lees je verhalen met plezier.

  • 02 Augustus 2014 - 07:23

    De Brugjes:

    hallo Michiel en Pip,
    Ja...ik geloof best dat de eerste dagen met een dubbel gevoel zijn geweest en de emoties heen en weer slingerde. Maar ook dat hoort erbij. Heerlijk om te lezen wat jullie plannen zoal zijn en fijn om op deze manier mee te reizen. Dus blijf vooral schrijven!
    Veel plezier samen, geniet van alles.
    Lieve groetjes

  • 02 Augustus 2014 - 11:36

    Anja:

    Hallo Michiel
    Ja ik kan het me wel voorstellen dat je even moet wennen.
    Maar wat een mooie foto's weer.Jullie gaan veel ondernemen zo te
    Lezen.Geniet van de mooie vakantie.
    Groetjes aan Pip en tot schrijfs Anja

  • 02 Augustus 2014 - 16:36

    Mia Keijsers:

    Hoi Michiel en pip,
    Wat fijn om je verhaal weer te lezen en prachtige foto's .
    Ik had er wel een beetje moeite mee dat je zo ver van ons vandaan ging Michiel .
    Maar nu ik jullie blije gezichten zie maakt het makkelijker ,ook fijn voor jou dat je pip zijn familie hebt ontmoet .
    En ik zie dat jullie al van alles hebt ondernomen dan ben je er ook zo weer helemaal thuis denk ik Michiel .
    Heel veel groetjes ook aan pip oma

  • 02 Augustus 2014 - 20:49

    Lea En De Rest Oet De Melderse:

    Ha michiel, wat fijn om jullie zo weer te volgen! Je schrijft ook zo gemakkelijk, dat is plezierig om te lezen. Geniet lekker samen, want de tijd gaat veel te snel. Lieve groetjes aan de moeder en zus van pip. Groetjes, blijf schrijven! Lea

  • 04 Augustus 2014 - 05:10

    Michiel:

    Beste Nelleke,

    Ja zijn zus (alice) spreekt Engels en studeert nu humanology op doctors niveau. Zijn moeder spreekt geen engels maar is begonnen met een cursus. Onze studie begint weer 11 september en pip studeert rechten.

  • 28 Augustus 2014 - 19:40

    Tante Nel Uit Arcen:

    Hey Michiel,

    thanks voor je antwoorden.
    Ben ik weer op de hoogte.
    Als jij aan je studie begint zitten Ruud en ik op Sicilië. Even twee weekjes op vakantie nu iedereen weer terug is.

    groetjes aan Pip en we horen wel weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Sjanghai

Michiel

Actief sinds 04 Aug. 2012
Verslag gelezen: 872
Totaal aantal bezoekers 46918

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2012 - 23 Juli 2013

Studeren in China

Landen bezocht: